Cruisen. Onze veilige keuze is een boeiende keuze.

Geert op cruise

2020 is getekend door corona. De hele reissector ligt op zijn gat. Op de kaart
kleuren alle landen geel en rood. Groen is zeldzaam. Een beetje gefrustreerd besluit ik dan maar om een cruise te boeken. Niet de fancy Ponant, die gewoonweg fantastisch is, maar een groot schip. MSC’s nieuwste, nl. de MSC Grandiosa. Best wel spannend, want dit is niet het type reis dat ik normaal gezien onderneem. Maar het laat het me nu toch toe om verschillende bestemmingen die ik nog niet ken te ontdekken.

Ervaringen op het schip

Ons vertrek is voorzien in Genua. Hier rijden we met de wagen naartoe. Deze beslissing nemen we om ‘binnen’ onze bubbel te blijven en geen vervelende overstap te moeten maken. Na een eerste coronatest 72 uur voor afvaart, trakteert men ons bij aankomst op de boot meteen op een nieuwe test. Gelukkig negatief. We mogen aan boord. Van aankomst tot vertrek staat de hele crew ter beschikking. Deze mensen zijn stuk voor stuk hospitality professionals. Altijd goedgezind, altijd klaar om te luisteren en leuke ervaringen met je te delen.

De keuken (of beter gezegd keukens) is perfect afgestemd op het gevarieerde publiek. Een lekker ontbijtbuffetje of roomservice… het kan allemaal. ’s Middags is er het à la carte restaurant Purple Crab met een ruime keuze voorgerechten, hoofdgerechten en desserts.

Hoewel er ’s avonds een vast plaatsje voor je gereserveerd is in 1 van de hoofdrestaurants, kozen wij ervoor om onze horizon te verruimen en om de avond één van de specialiteitenrestaurants te proberen.

In het Hola Tapasrestaurant genieten we van lekkere tapas en een typisch stukje vlees. Het Japanse sushirestaurant overtreft onze verwachtingen. Na de lekkere misosoep volgt een heerlijke schotel sushi. Over de bijhorende dranken moet je je ook al geen zorgen maken. Want met het premium plus drankenpakket, bestel je gewoon alle drankjes per glas van de kaart. Heerlijke warme en koude sake om de gerechten te complementeren… Ze gaan er goed in.

We schuiven ook aan tafel in het NY-stijl steakhouse en we eindigen onze cruise in de Bistro met overheerlijke Franse gerechten zoals escargots, ajuinsoep, tartaar of zelfs een stukje kalfslever. Aan een dessert zijn we nooit toegekomen… Culinair is deze reis alvast geslaagd.

Overigens, de eerste dag aan boord hebben we ons zo geamuseerd dat we eigenlijk vergeten waren om te gaan eten. We hebben dan om 23 u. nog roomservice besteld om niet met een lege maag naar bed te moeten. Moet kunnen, toch?

Ervaringen naast het schip

Hoewel je het schip perfect als een 5-sterren hotel kan omschrijven met alle mogelijke voorzieningen zoals een gym, waterglijbanen, bars en tal van activiteiten waar je geen tijd voor hebt, en je dus helemaal niet van boord moet voor een luxe vakantiegevoel, willen wij toch ook wat couleur locale opsnuiven. Om de veiligheid te garanderen, zijn enkel excursies toegestaan onder strikte begeleiding van MSC. Alvorens onze cruise te starten, bezoeken we ’s ochtends nog even op eigen houtje het geromantiseerde stadje Portofino. Wat een leuke ervaring is het om dit stadje om 7.30u stilaan te zien ontwaken. En er zoals de inwoners te genieten van een wandeling en een Italiaans ontbijt met koffie en koeken.

Onze eerste stop met de boot is Civitavecchia. Van hieruit bezoeken we het barokke Rome en Vaticaanstad. Omdat het mijn eerste keer in Rome is, kiezen we voor een algemene tour, zonder teveel inside-bezoeken. Zo krijg je meteen een goede indruk van de stad. Wel jammer dat we geen vrije tijd krijgen om zelf een terrasje te doen, maar begrip: het heeft geen zin risico’s te nemen.

In Napels gaan we opnieuw van boord om de oude stad Pompei te ontdekken. Ook weer in gesloten groep. Een openbaring! Lijkt wel een China-ervaring. Je moet een stukje rijden om in het verloren stadje te arriveren. Maar dat krijgt dan wel meteen je volle aandacht. De goede gids en het totale gebrek aan toeristen (ik denk dat er in totaal nog geen 200 toeristen waren), bezorgden ons een hele toffe en leerrijke dag.

Met tegenzin gaat mijn reisgezel mee op stadswandeling door Palermo. Ze is daar immers al eens een week geweest met een studievriendin. Groot haar verbazing om te ontdekken dat ze nu, op een halve dag, veel meer bouwwerken en cultuur te zien krijgt dan in die week met vrienden. De typische Siciliaanse gerechten zoals Cannoli en granita vallen ons enorm in de smaak. Zelf vind ik het min of meer openluchtmuseum van versierde voertuigen de belevenis van de dag.

Onze laatste stop is Malta. Ik vind het fantastisch om Valletta opnieuw te ontdekken met Sint John’s Co-Kathedraal met z’n fantastische schilderijen van Caravaggio. Hoewel het mijn 5de of 6de bezoek aan Malta is, is het de eerste keer dat ik de kanonnen op de middag hoor afgevuurd worden. Uniek! Het bezoek aan Mdina voelt dan weer als thuiskomen. Dit stadje met zijn mooie patriciërshuizen, gezellige straatjes en rijke geschiedenis is heerlijk om te beleven zonder een overvloed aan toeristen. Want ook hier zijn ze nauwelijks te bespeuren.

Ik stel vast dat als je zin en lef hebt om te reizen en je rekening houdt met de huidige beperkingen, je fantastische ervaringen opdoet.

Coronaproof? YES!

Wat Covid-19 betreft, kunnen we zeggen dat we ons zelden safer gevoeld hebben. Dagelijks wordt bij iedereen de temperatuur genomen, alle excursies zijn georganiseerd binnen de cruisebubbel en alle lokale gidsen zijn getest 2 uur voor ze met ons op stap mogen. En ja, op de voorlaatste dag nog een korte swipe, zodat je een attestje mee naar huis kan nemen.